Molt Soroll Per No Res (M.U.R.S. – La Fura dels Baus)

appMURS

No vam viure La Fura en els seus inicis. Hem crescut i ens hem endinsat en un teatre envoltat per la llegenda del que La Fura va ser i va significar per revolucionar, juntament amb altres companyies, el teatre català de la transició. Potser per això, quan t’assabentes que La Fura dels Baus obrirà el Festival Grec 2014 amb un espectacle de gran format penses que allò és el que el que necessitem: un bri d’aire en aquest teatre enquistat en una fórmula matemàtica de producció que encadena espectacle rere espectacle per seguir alimentant un aparador de formes sense contingut, sense ànima.

A M.U.R.S., La Fura pretén convertir els fossos del Castell de Montjuïc en una ‘ciutat intel·ligent’ per encabir el “Primer SmartShow de la Historia”. Quatre pantalles divideixen la zona en quatre espais de joc pels que el públic transita seguint les instruccions rebudes a través d’una aplicació de mòbil que, en el millor dels casos, s’ha pogut descarregar a l’inici de l’espectacle. Una primera discriminació entre els espectadors que usen smartphones i els que no que queda relegada a l’anècdota quan podria ser un dels pilars de l’esdeveniment (al llarg de l’espectacle sembla haver-hi “principis de…” que no arriben a ser res concret). Aquesta poca atenció en els significats sumada a una greu mancança de cura resolutiva de les performances, que se succeeixen d’una forma preocupantment aleatòria, converteixen M.U.R.S. en un espectacle de llums, música i color entreteixits en un caos buit.

appMURS

M.U.R.S. sembla voler despertar una societat adormida contra la opressió de la banca i les grans empreses, intentant despertar la part més humana i natural de l’individu, però ho fa amb frases grandiloqüents i imatges vulgars, lluny de la poesia i l’entrega que exigeix un espectacle amb aquestes pretensions. El públic es troba desorientat al llarg de l’espectacle, més atent i captivat per una aplicació del seu smartphone que per comprendre allò que està passant davant seus ulls. I això no és a causa d’una falta de consciència crítica del seu entorn, sinó perquè l’espectacle no convida a la reflexió. Ans al contrari, convida a la dispersió. La falta de convenciment i risc en tots els nivells escènics, des de la innocència amb què els performers ‘agiten’ els diferents grups d’espectadors fins al tractament superficial d’una dramatúrgia que arriba a convertir en anecdòtic l’anunci que el Castell de Montjuïc està essent víctima d’un atemptat terrorista, denota una falta de responsabilitat que converteix en vàcua qualsevol aspiració ideològica que la peça de La Fura volgués tenir. En l’era smart, un espectacle que agafa com a puntal les noves tecnologies no pot ser tan ingenu.

En sortir del castell de Montjuïc, després de veure la representació, ens preguntem “és La Fura conscient del que fa? És conscient de la responsabilitat que té com a creadora en mostrar un espectacle i una reflexió concreta a uns quants centenars d’espectadors?”. Perquè en sortir de l’espectacle, aquestes preguntes no acaben de tenir una resposta clara al nostre cap. Al contrari: en sortir, M.U.R.S ens sembla un pottage d’efectes especials i conceptes que queden en l’aire. És per això que ens vénen al cap aquestes preguntes, ja que un pot arribar a pensar que M.U.R.S s’ha creat en molt poc temps i que tots els experiments i reflexions escènics que volia posar en marxa no s’han acabat de testar.

M.U.R.S.
La Fura dels Baus
Del 30/06 al 05/07 a les 22h al Castell de Montjuic.
Durada 75 min. Preu 18eur.


Fotografia_ Josep Aznar

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s